W 2020 roku wrocławskie MPK zamierza wydzierżawić 60 nowoczesnych autobusów i kupić 46 nowych tramwajów. Uruchomiło też pierwszą w stolicy Dolnego Śląska myjnię tramwajową
Dzierżawa 60 autobusów to kolejny etap wielkiej modernizacji floty autobusowej we Wrocławiu. Nowe pojazdy, które zastąpią starsze autobusy marki Volvo, to 31 autobusów krótkich, typu solo, oraz 29 przegubowych. Dzięki tej inwestycji MPK pożegna się z najbardziej wysłużonymi, kilkunastoletnimi autobusami. Najnowsze nabytki przewoźnika będą pojazdami niskopodłogowymi i klimatyzowanymi, dzięki czemu po tegorocznej wymianie części floty aż 85% autobusów wrocławskiej komunikacji miejskiej będzie wyposażonych w klimatyzację.
Młodsze autobusy
Na początku 2019 roku autobusy z taboru MPK miały średnio ponad 8 lat. Po jesiennej dostawie 50 Mercedesów, ich wiek spadł o ponad dwa lata. Natomiast dzięki pojazdom z zakończonego właśnie przetargu oraz tym od firmy Mobilis, średni wiek autobusów we wrocławskiej flocie spadnie do niecałych 5 lat.
W trybie przetargu na dzierżawę 60 autobusów wpłynęła jedna oferta ze strony Evobus Polska Sp. z o.o. oraz Pekao Leasing. Przez kilka najbliższych dni zostanie ona poddana dokładnej analizie i, jeśli wszystko pójdzie zgodnie z planem, w ciągu 60 dni dojdzie do podpisania umowy.
- Oferta dotyczy autobusów Mercedes-Benz Citaro 2, co cieszy nas tym bardziej, że sprzyja to ujednoliceniu floty MPK – mówi Krzysztof Balawejder, prezes MPK Wrocław. – Komunikacja miejska jest krwiobiegiem miasta. Właśnie dlatego tak ważne jest, żeby mieszkańcy Wrocławia mogli podróżować nowoczesnymi, doskonale wyposażonymi i wygodnymi autobusami. Każdego dnia z naszych usług korzysta ponad pół miliona pasażerów. Naszym najistotniejszym celem jest, aby dotarli oni do celu nie tylko sprawnie, ale także bezpiecznie i w komfortowych warunkach.
Energooszczędne tramwaje
Jednak MPK wymienia nie tylko autobusy, ale również tramwaje. Rozpoczęła się procedura przetargowa, która przewiduje zakup 25 wagonów z opcją zwiększenia ich liczby o kolejnych 21 sztuk. Oznacza to, że we Wrocławiu może pojawić się nawet 46 nowych, niskopodłogowych i klimatyzowanych tramwajów, które dzięki wykorzystaniu nowoczesnych technologii, będą też bardziej energooszczędne. Zostaną wyposażone w system własnego zasilania awaryjnego, który przy 60% napełnieniu pasażerami, umożliwia przejechanie minimum 400 metrów w sytuacjach braku lub uszkodzenia zasilania trakcyjnego.
Nowe pojazdy będą wyposażone również w udogodnienia dedykowane osobom niepełnosprawnym m.in. w rampę dla osób o ograniczonej możliwości poruszania się, przyciski otwierania drzwi z nadrukiem w języku Braille’a, podświetlane poręcze czy większe, bardziej czytelne wyświetlacze.
Pierwsza myjnia dla tramwajów
Na terenie zajezdni nr 4 przy ul. Powstańców Śląskich powstała pierwsza we Wrocławiu myjnia tramwajowa. Dotychczas mycie jednego tramwaju trwało około godziny i wymagało zaangażowania co najmniej dwóch osób. Dzięki tej inwestycji, cały proces będzie przebiegał automatycznie i – co niezwykle istotne – znacznie bardziej ekologicznie. Wszystko działa tu w układzie z zamkniętym obiegiem, zapewniając oczyszczanie wody bez użycia flokulantów, a środki chemiczne używane w procesie mycia ulegają biodegradacji. Proces oczyszczania wody gwarantuje pozbycie się zanieczyszczeń mineralnych, związków ropopochodnych oraz przeciwdziała gromadzeniu się w instalacji bakterii beztlenowych.
Otwarta właśnie myjnia to tzw. myjnia przejazdowa, co oznacza, że pojazd jedzie, a szczotki szorują go ze wszystkich stron. Będzie ona działać przede wszystkim w nocy, ale również w ciągu dnia będą mogły korzystać z niej tramwaje, które przechodzą przeglądy. Umycie jednego pojazdu potrwa teraz nie więcej niż kilkanaście minut. Oznacza to, że nowa myjnia umożliwi umycie większej liczby tramwajów każdego dnia i będzie odbywało się to jeszcze dokładniej niż dotychczas, co z pewnością umili podróżowanie pasażerom. Mycie pojazdów będzie możliwe przez cały rok, niezależnie od zewnętrznych warunków atmosferycznych.
To pierwsza taka myjnia dla tramwajów we Wrocławiu. Wcześniej, w 2015 roku na terenie zajezdni przy ul. Obornickiej powstała podobna, również ekologiczna myjnia autobusowa.
Wrocław usprawnia komunikację
- Nowa myjnia, 60 autobusów i 46 tramwajów to 3 najważniejsze inwestycje we wrocławską komunikację miejską w tym roku – nie zapominając oczywiście o remontach torowisk i budowie nowych linii tramwajowych na zachodzie miasta – twierdzi Jacek Sutryk, prezydent Wrocławia. – Nie ustajemy w pracy nad polepszaniem komunikacji miejskiej. Doskonałym dowodem na to jest blisko 200 nowych pojazdów, które udało nam się zakontraktować dla miasta w pierwszym i drugim roku mojej kadencji. A to dopiero początek prac. Planujemy kolejne inwestycje i kolejne linie tramwajowe. Naszym priorytetem jest sprawniejsza, przyjaźniejsza i bardziej komfortowa komunikacja zbiorowa.