Zgłoś uwagę
Federacja Przedsiębiorców Polskich

F    L    I    I       
Relacja z Kongresu Firm Rodzinnych "Ciągłość i zmiana"

W dniach 6-7 marca 2019 roku w Haston Congress Center odbyła się druga edycja Kongresu Firm Rodzinnych, czyli największego w regionie wydarzenia adresowanego do przedsiębiorców prowadzących firmy rodzinne oraz ich sukcesorów. Kongres, zgodnie z intencją organizatorów i uczestników pierwszej edycji, miał mniej oficjalny, a bardziej praktyczny charakter.

Pierwszego dnia Kongresu odbyła się konferencja podzielona na 4 panele dyskusyjne o następujących nazwach: Inspiracje, Internacjonalizacja i nowe rynki, Innowacyjność, Przedsiębiorstwa rodzinne jako marka.
Podczas panelu "Inspiracje" prelegenci opowiadali o oryginalnych i często spektakularnych sukcesach firm rodzinnych. Historie firm: Kaczmarski Group, INGLOT, Zieta Prozessdesign oraz Fabryki Naczyń Kamionkowych "Manufaktura" Sp. j. Smoleński & Zwierz (Ceramika Bolesławiec) miały na celu zainspirować innych, dać impuls do zmian, udoskonalania czy szukania nowych koncepcji.
Panel "Internacjonalizacja i nowe rynki" skupił prelegentów, których firmy osiągnęły i osiągają sukces na rynkach zagranicznych oraz przedstawicieli instytucji pomocnych w procesie internacjonalizacji. Rozmówcami Tamary Surman, dyrektor ds. relacji biznesowych w kancelarii WKB, Wierciński, Kwieciński, Baehr, byli przedstawiciele takich firm jak: Runoland, Unilight Polska Sp. z o.o., Biuro Podróży Rapala, WBK Wierciński, Kwieciński, Baehr, Wrocławskie Centrum Transferu Technologii oraz Bank Gospodarstwa Krajowego. Rozmówcy poruszyli zagadnienia związane m.in. z przyczynami ekspansji na nowe rynki, wyborem nowego regionu czy planowaniem i strategii ekspansji.
Firmy rodzinne są predestynowane do innowacyjności, a co jeszcze ważniejsze są w większości twórcami najważniejszych wynalazków ubiegłego wieku. Dlatego też podczas Kongresu nie mogło zabraknąć panelu o wyzwaniach i osiągnięciach we współczesności firm rodzinnych w zakresie innowacyjności, ich współpracy z nowoczesnymi firmami z Zachodu, ale też z Polski. W panelu uczestniczyli m.in. prezesi zarządów Mine Master Sp. z o.o., INNPACT Sp. z o.o., NavSim Polska Sp. z o.o.
Ostatnim panelem dyskusyjnym była rozmowa o przedsiębiorstwie rodzinnym jako marce. Rozmówcy zastanawiali się, czy "rodzinność" firmy to wartość marketingowa, a jeśli tak to jak jest ona wykorzystywana i podkreślana przez właścicieli firm rodzinnych. Swoimi historiami i przemyśleniami podzieliła się Pani Agnieszka Blacheta z Huty Szkła Kryształowego Julia oraz Pan Błażej Prus z firmy PPH Vitbis Sp. z o.o.

Oprócz 4 paneli dyskusyjnych odbyło się także spotkanie pt. "Loża Konsulów". Ideą "Loży Konsulów" było przedstawienie uczestnikom Kongresu krajów, które reprezentują konsulowie honorowi. Konsul honorowy jest często przedsiębiorcą, prawnikiem, menedżerem działającym na naszym, regionalnym terenie, w związku z czym w praktyczny sposób może zachęcić do aktywności na rynkach zagranicznych, wskazać bariery i ryzyka, przedstawić dobry adres do pomocy i wsparcia tym, którzy będą zainteresowani. Podczas II edycji Kongresu Firm Rodzinnych uczestnicy mieli możliwość posłuchania i porozmawiania z Panem Tomaszem Szpikowskim, konsulem honorowym Republiki Korei, Panem Jesúsem García-Nieto Moreno, konsulem honorowym Królestwa Hiszpanii oraz Panem Arkadiuszem Janem Ignasiakiem, konsulem honorowym Republiki Czeskiej.
 
Drugi dzień Kongresu rozpoczął się od śniadania biznesowego połączonego z networkingiem. Następnie odbyły się warsztaty tematyczne z zakresu sukcesji, czyli przygotowania firmy i rodziny do objęcia sterów przez młodsze pokolenie, mediacji, budowaniu marki, finansowaniu firm, innowacyjności oraz mozliwości pozyskania pomocy publicznej i funduszy unijnych dla firm rodzinnych.
 
Ponadto, w oczekiwaniu na Kongres w lutym 2019 roku Gazeta Wrocławska ogłosiła plebiscyt na Najpopularniejszą Firmę Rodzinną na Dolnym Śląsku. 6 marca podczas Kongresu Firm Rodzinnych zostały ogłoszone wyniki plebiscytu, a zwycięzcy zostali nagrodzeni. 
Najpopularniejszą Firmę Rodzinną na Dolnym Śląsku został wybrany Euro-System Marcin Gasztyk Sp. z o.o. Drugie miejsce zajął Mario Market, a ostatnim stopniu podium znalazł się Maciejowy Sad.
 
Wszystkim uczestnikom Kongresu dziękujemy za udział i zapraszamy za rok na III edycję Kongresu Firm Rodzinnych.
 
Organizatorzy:
Wyższa Szkoła Bankowa we Wrocławiu | Zachodnia Izba Gospodarcza - Pracodawcy i Przedsiębiorcy | Urząd Marszałkowski Województwa Dolnośląskiego | Dolnośląska Izba Gospodarcza | Polsko-Niemiecka Izba Przemysłowo-Handlowa | Związek Pracodawców Polska Miedź | Dolnośląski Fundusz Rozwoju.
 
Sponsor strategiczny: PKO Bank Polski.
 
Partnerzy: 
Hasco-Lek S.A. | Bank Gospodarstwa Krajowego | Kaczmarski Group | PwC Polska | WKB Wierciński, Kwieciński, Baehr | Wrocławskie Centrum Transferu Technologii Politechniki Wrocławskiej | Związek Pracodawców Polska Miedź.
 
Patroni honorowi:
Cezary Przybylski - Marszałek Województwa Dolnośląskiego Dolny Śląsk | Marszałek Województwa Opolskiego Andrzej Buła Województwo opolskie | Marszałek Województwa Lubuskiego Elżbieta Anna Polak Województwo lubuskie | Rzecznik Małych i Średnich Przedsiębiorców Adam Abramowicz Biuro Rzecznika MŚP | Komitet Przedsiębiorstw Rodzinnych Krajowej Izby Gospodarczej Krajowa Izba Gospodarcza.
 
Patroni medialni:
Gazeta Wrocławska | Strefa Biznesu | Radio Wrocław | TVP3 Wrocław | Kapitał Polski | Kapitał Dolnego Śląska | QBusiness.pl - Biznesowy Serwis Informacyjny | Personel i Zarządzanie.
Udostępnij >
T