Przedsiębiorca, który chce podnieść prestiż wnętrza swojego biura, może wybierać spośród prac uznanych malarzy, rzeźbiarzy czy grafików. Firmy coraz częściej inwestują w dzieła sztuki. Dzięki temu oprócz walorów estetycznych, wpływają na kreatywność pracowników oraz budują zamierzony wizerunek w oczach klientów.
Każdy lubi mieszkać i pracować w inspirujących, estetycznych wnętrzach, a nic nie wpłynie na to lepiej niż dobra sztuka. Dzisiejsze przedsiębiorstwa coraz częściej posiadają własne imponujące kolekcje sztuki. Przykładem może być zbiór Deutsche Banku, na który aktualnie składa się ok. 55 tys. obiektów, które ulokowane zostały w ponad 900 biurach na całym świecie. Inną promującą i inwestującą w sztukę firmą jest Grupa ING, która od lat ‘70 XX w. zdołała zgromadzić ok. 15 tys. dzieł, które prezentuje w ok. 550 biurach. Głównym celem takich działań jest pobudzanie pracowników do kreatywności, dlatego też zatrudnieni w banku mają możliwość wyboru dzieł jakimi się otaczają, a klienci banku mogą wybrać karty płatnicze z wizerunkami obrazów należących do kolekcji firmy.
Przykładem biura, w którym sztuka gości na stałe jest kompleks Bobrowiecka w Warszawie, gdzie prezentowana jest twórczość przedstawicieli polskiej sztuki współczesnej w ramach projektu Spectra Art Space realizowanego we współpracy z Fundacją Rodziny Staraków (https://starakfoundation.org/pl/kolekcja). Przedsięwzięcie to inspirowane jest praktykami pochodzącymi z krajów zachodnich, takimi jak np. Bloomberg Space w Londynie czy Generali Foundation w Wiedniu - w tych miejscach wnętrza biur stały się swoistymi galeriami sztuki.
Pozytywnym zjawiskiem jest coraz silniejsza tendencja do wprowadzania dzieł młodych artystów w przestrzenie biurowe. Stale rozwijające się organizacje i korporacje dbają o wzrost jakości nieruchomości, w których stacjonują. Dodatkowo świadczy to dobrze o samych pracodawcach, którzy nie zapominają o psychicznym komforcie swoich pracowników. Potwierdzają to badania Amerykańskiego Komitetu Biznesu na rzecz Sztuki (BCA) oraz Międzynarodowego Stowarzyszenia Profesjonalnych Doradców ds. Sztuki (IAPAA) - 78% przebadanych pracowników stwierdza, iż sztuka wpływa na obniżenie ich stresu, a 64% respondentów czuje się bardziej kreatywna obcując ze sztuką w trakcie pracy. Z kolei z badań przeprowadzonych przez Szkołę Psychologii Uniwersytetu Exeter w Wielkiej Brytanii wynika, że sztuka w miejscu pracy podnosi efektywność i wydajność pracowników nawet o 17%! Zatem sztuka w biurze jest nie tylko bezpiecznym aktywem na niebezpieczne czasy. Jest też inwestycją w pracownika.
Dodatkowym atutem sztuki w biurach jest fakt, że może określać ona w niewerbalny sposób profil i charakter firmy. Poprzez odpowiedni dobór obrazów czy rzeźb firma może być postrzegana jako innowacyjna, wielokulturowa, tradycyjna czy kreatywna. Sztuka w firmie stać się medium, dzięki któremu stworzona marka stanie się bardziej rozpoznawalna. Przy jej pomocy moźns przedstawić klientowi swoją tożsamość.
Sztuka prezentowana w firmowych murach przyniesie korzyści zarówno pracodawcom, jak i pracownikom. Kolekcje korporacyjne są zarówno atrakcyjną formą dywersyfikacji portfela inwestycyjnego, jak i potężnym narzędziem do budowania korzystnego wizerunku firmy.
Galeria DNA w ostatnich 10 latach swojej działalności sprzedała ponad 2 tys. prac młodych polskich artystów, głównie poprzez zorganizowanie przeszło pięćdziesięciu aukcji sztuki współczesnej oraz sprzedaży galeryjnej. Nabywcami byli przede wszystkim właściciele firm, prawnicy oraz lekarze, którzy dzieła wybierali zgodnie z własnym gustem i sercem. Idealną okazją rozpoczęcie przygody ze sztuką lub wzbogacenie swojej kolekcji jest ostatnia w tym roku organizowana przez Galerię DNA 52. Aukcja Sztuki Współczesnej, która odbędzie się w piątek, 4 grudnia 2020 r. o godz. 19:00.
Więcej informacji wraz z kolekcją dzieł biorących udział w aukcji znajduje się na naszej stronie internetowej: http://www.da.dnagallery.pl/ oraz w wydarzeniu FB: https://www.facebook.com/events/418167379178446.