Od trzech miesięcy żyjemy w innej rzeczywistości, musieliśmy przestawić się w większości na pracę zdalną, co wynikało z konieczności zapewnienia bezpieczeństwa pracownikom i troski o ich zdrowie. W Wellbeing Institute monitorowaliśmy na bieżąco wyzwania, z jakimi mierzą się organizacje, aby z jednej strony zadbać o pracowników, ich motywację i zaangażowanie, z drugiej utrzymać ciągłość procesów, realizacji zadań i projektów, a czasem pojawiała się także konieczność zdobycia nowych kontraktów, aby zapewnić stabilność funkcjonowania w przyszłości. To był bardzo wymagający czas, pełen wyzwań, niepewności i nieprzewidywalności.
W tym artykule znajdują się wybrane wyzwania, z jakimi zmagały organizacje i jak sobie poradziły, dbając jednocześnie o zapewnienie ciągłości działalności operacyjnej oraz dobrostan pracowników. Będą to fragmenty 3 z 7 case study, które znalazły się opracowanym przez Wellbeing Institute raporcie z dobrymi praktykami pro-wellbeingowymi w czasie pandemii.
Wyzwanie 1: Zapewnienie bezpieczeństwa pracownikom w kontekście zdrowia, ciągłości zatrudnienia oraz utrzymanie ciągłości biznesowej.
Case Study SCHAEFFLER GLOBAL SERVICES EUROPE - inżynieria mechaniczna lub przemysłowa
Wybuch COVID-19 stał się ogólnoświatową sytuacją kryzysową, wywierając wpływ na ludzi, środowisko i globalną gospodarkę. Pandemiczne okoliczności w 2020 r. zdecydowanie przyspieszyły przejście do nowego modelu dla firm z sektora Centrum Usług Wspólnych, opierającego się całkowicie na pracy zdalnej. Jak dotąd fizyczne przebywanie w budynku biurowym było „normą” dla większości firm, z okazjonalną możliwością pracy zdalnej. Nowa sytuacja była katalizatorem podjęcia szybkich decyzji i elastycznego podejście do codziennej pracy naszych pracowników w nowych realiach. Z pewnością największym wyzwaniem na samym początku drogi kryzysowej było zapewnienie najwyższego stopnia bezpieczeństwa i komfortu emocjonalnego naszym pracownikom, przy jednoczesnym utrzymaniu ciągłości biznesowej. Pierwsze wyzwania, którym sprostaliśmy, była efektywność działania systemów w warunkach domowych, nagły i wzmożony przesył danych i zakłócenia, które się z tym wiązały. Ustalenie modelu klarownej komunikacji i codziennego kontaktu na linii zespołowej oraz w bezpośrednim kontakcie z przełożonym również wymagało skutecznego działania.
Pierwszym i podstawowym krokiem było zapewnienie bezpiecznych warunków pracy w nowej rzeczywistości 2.0, czyli natychmiastowe i płynne przejście na pracę zdalną. Pomocne w tych działaniach były czynności i wsparcie zespołu do spraw bezpieczeństwa.
Priorytetowa w każdej sytuacji kryzysowej jest właściwa komunikacja, polegająca na otwartym dialogu z pracownikami oraz klientami w organizacji. Komunikacja taka powinna pełnić funkcję nie tylko wyjaśniająca, ale również motywująca do dalszego działania. Skoncentrowaliśmy się na stabilizacji wspólnej pracy i określeniu jej głównych założeń oraz zasad.
Wskazówki, które pomogą zadbać o ludzi w sytuacji kryzysu?
Uważamy, że sytuacje kryzysowe mają prawo się zdarzyć i są naturalną częścią ekosystemu biznesowego, stad istotne jest odpowiednie przygotowanie do nich. Kryzysy zaś traktujemy jako wzmocnienie wspólnych więzi, a nie ich osłabienie. W każdym szaleństwie nie należy zapominać, że za twarzą biznesu stoją ludzie i to zaspokojenie ich potrzeb jest najważniejsze dla budowania zadowolenia i efektywnego sposobu pracy.
Wyzwanie nr 2: Zapewnienie sprawnej komunikacji, utrzymanie relacji między współpracownikami oraz dbanie o wysoki poziom motywacji i zaangażowania.
Case Study CULINARYON – branża eventowa
Postawiliśmy na otwartą komunikację, nie baliśmy się jej, mówiliśmy od początku, jakie mamy plany, zapewnialiśmy zespół na cotygodniowych spotkaniach online, że walczymy o to, żeby zachować wszystkich pracowników. Również informowaliśmy, na jakich etapach są nasze procesy pozyskiwania wsparcia z programów pomocowych, a także, że rozmawiamy z naszymi Partnerami o możliwościach odroczenia płatności, aby zapewnić firmie płynność finansową na jak najdłuższy czas. Mieliśmy nadzieję na szybkie wyniki, ale jednocześnie przygotowaliśmy się na dłuższe procesy dokonywanych zmian. Zależało nam na tym, aby rzeczywiście nasi pracownicy wiedzieli jak wiele zaangażowania wkładamy w cały proces, nie ukrywaliśmy także kwestii finansowych dot. całej organizacji, przychodów, które są jawne, ale także kosztów. Chcielibyśmy, aby nie było to przesadzone, przerysowane, jednak rzeczywistość była bardziej brutalna i ta praca w pierwszych tygodniach, składanie dokumentów, negocjacje z Partnerami, nieustanny monitoring mediów - to było bardzo trudne i choćbyśmy bardzo chcieli, nasi pracownicy poznawali zaledwie jakiś drobny czubek góry lodowej.
Otwarta komunikacja w zespole i decyzja o jej poprowadzeniu to coś od czego warto zacząć w sytuacji kryzysowej. W naszym przypadku sprawdziło się to doskonale, bo to właśnie dzięki temu też stworzyliśmy ofertę online - wspólnie z pracownikami, robiąc burze mózgów. Mieli oni poczucie realnego wpływu na dalsze działanie firmy, budowało to zaangażowanie, wtedy też dowiedzieliśmy się o sobie wielu nowych rzeczy, bo automatycznie każdy mówił w czym dokładnie, przy realizacji oferty, mógłby pomóc. Później wszystkie te oferty testowaliśmy na naszym zespole, ludzie mogli dzielić się uwagami po przeprowadzonym evencie online i przy okazji się zintegrować. Wszystkim zdecydowanie brakuje kontaktu bezpośredniego, a wspólnie gotowanie w tej wersji, żartowanie, podzielenie się odrobiną prywatności (w końcu zapraszamy kolegów z pracy do swojej kuchni), zbliżyło nas do siebie i upewniło, że damy radę!
Wierzymy w to, że nasz zespół to nasza zawodowa rodzina, a rodziny się nie zostawią, kiedy pojawia się problem. Budujemy zaangażowanie naszego teamu tak samo, jak pracujemy nad budowaniem zaangażowania w zespołach naszych Klientów. Jesteśmy firmą specjalizującą się w działaniach teambuildingowych dla firm, wiemy jak ważny jest przejrzysty podział obowiązków i odnalezienie się w grupie, tak jak w tym wypadku - w nowej sytuacji. Staramy się być wsparciem dla każdego pracownika i to nie w teorii, ale do każdego podchodzimy z pełnym zrozumieniem tematu i zaangażowaniem. Ludzie muszą czuć się potrzebni, więc nawet jeśli nie mogą wykonywać swoich obowiązków, staramy się proponować inne aktywności, szukać alternatywnej drogi.
Wskazówki, które pomogą zadbać o ludzi w sytuacji kryzysu?
Wyzwanie nr 3: Zapewnienie działań wspierających dobrostan pracowników w czasie izolacji, głównie online.
Case study NOKIA - branża telekomunikacyjna
W kontekście nowych wyzwań związanych z pracą zdalną wyodrębniliśmy kluczowe obszary, w oparciu, o które w następnym kroku przygotowaliśmy nowy plan wsparcia dla naszych pracowników:
Działania, które podjęliśmy w odpowiedzi na wspomniane wcześniej obszary wyzwań:
Wskazówki, które pomogą zadbać o ludzi w sytuacji kryzysu?
Komunikacja, komunikacja, komunikacja!
Bez komunikacji nie można działać, osiągać celów, prowadzić projektów ani też wspierać w dbaniu o dobrostan.
Więcej informacji o tym, z jakimi wyzwaniami zmagały się i jak sobie poradziły organizacje znajduje się w opracowanym przez Wellbeing Institute E-booku z dobrymi praktykami pro-wellbeingowymi w czasie pandemii. E-book zawiera case study kilku wybranych organizacji: Fujitsu, NOKIA, Schaeffler, ValueLogic, OpsTalent, CulinryOn, NBS Rakoniewice i jest dostępny do pobrania bezpłatnie pod linkiem: https://wellbeinginstitute.com.pl/ebook-the-best-of-wellbeing-2020/
Mamy ogromną nadzieję, że raport ten będzie inspiracją dla innych organizacji, ale przede wszystkim przekona i udowodni, że temat wellbeigu nie jest tematem tylko na dobre czasy, ale przede wszystkim efektywnym działaniem w momencie, kiedy tracimy poczucie bezpieczeństwa i stoimy w obliczu nowej sytuacji.
Agnieszka Czerkawska, CEO Wellbeing Institute, wellbeing ekspert, coach, praktyk psychologii pozytywnej
W artykule wykorzystano fragmenty E-booka opracowanego przez Wellbeing Institute