Jak zapewnić bezpieczeństwo higieniczno-sanitarne w salonach?
Kilka dni temu, po tygodniach przerwy, do działania wróciła branża beauty. Przez najbliższe 2-3 miesiące, ponad 100 tysięcy salonów w całej Polsce będzie przechodziło przez niezwykle intensywny okres odmrażania. To właśnie przedsiębiorcy działający w tym sektorze byli jednymi z najbardziej poszkodowanych przez lockdown. Szacuje się, że na przestrzeni ostatnich kilku miesięcy ruch w salonach spadł o 90%. Dziś, w niektórych z nich, liczba umawianych wizyt sięga nawet kilkuset na godzinę.
W nowej rzeczywistości zauważalny jest jednak nie tylko zwiększony popyt na usługi kosmetyczne ze strony klientów. Znacznie wzrosły również zapytania dotyczące odkażania ze strony właścicieli tych biznesów, którzy ze względu na sytuację, szukają skutecznych metod dezynfekcji.
— Od kilku tygodni obserwujemy dużo wyższą liczbę wyszukiwań dotyczących sterylizacji narzędzi oraz metod dezynfekcji — mówi Patryk Nowicki, Współwłaściciel firmy PSG Polska, która od kilku lat zajmuje się ozonowaniem. — Oznacza to nic innego, jak tylko to, że właściciele biznesów i osoby odpowiedzialne za czystość w obiektach coraz mocniej interesują się tematem i szukają wiedzy o tym, jak zapewnić bezpieczeństwo higieniczno-sanitarne w swoich przestrzeniach. Mowa tu zarówno o jednoosobowych działalnościach, małych, niezależnych przedsiębiorstwach, jak i salonach sieciowych.
Jak wygląda odkażanie salonów w praktyce?
Na rynku istnieje dość sporo różnego rodzaju rozwiązań dezynfekujących. Nie wszystkie z nich są jednakowo skuteczne. Kluczowe jest, aby właściciele salonów zdawali sobie z tego sprawę, żeby patrzyli na salon jako całość i nie decydowali się na ochronę wybiórczo.
— W swojej codziennej pracy widzimy, jak wiele wysiłku właściciele poświęcają zapewnieniu bezpieczeństwa higieniczno-sanitarnego w swoich obiektach — komentuje Patryk Nowicki. — Dużo zainteresowania poświęca się dezynfekcji, często jednak zapominając o podstawach. Klienci na początku przestrzegają procedur, ale po chwili wielu się rozluźnia, zdejmuje maseczki. Pamiętajmy o tym, że warto nie tylko dezynfekować, ale również zapobiegać rozprzestrzenianiu się wirusa.
W kwestii dezynfekcji warto zwrócić uwagę na sprawdzone i skuteczne rozwiązania. Jednym z nich jest ozonowanie. Ozon to wysoce skuteczny środek odkażający, który w branży beauty sprawdza się idealnie. Jego główną zaletą jest to, że wnika wszędzie (nawet do 3 mm w głąb ścian) i nie pozostawia nieprzyjemnego zapachu. W przeciwieństwie do zamgławiania, w przypadku którego po odkażaniu należy odczekać 12 godzin przed przyjęciem klientów, a wszystkie powierzchnie na których osiadł środek chemiczny dodatkowo posprzątać, ozonowanie jest bezinwazyjne, można wykonać je zaraz po zamknięciu salonu i z rana przyjmować pierwszych gości. W żaden sposób nie zakłóca ono rytmu funkcjonowania placówki.
Jak często dezynfekować salony?
Małe i średnie przedsiębiorstwa mogą rozważyć ozonowanie raz na dwa tygodnie albo raz na miesiąc. Tutaj głównym czynnikiem decydującym o wyborze częstotliwości powinna być liczba klientów, jaką obsługuje placówka.
Dużym salonom rekomendowana jest tzw. hybryda.
— To takie połączenie kilku metod, na które decyduje się ok. 90% naszych klientów — mówi Nowicki. — Polega ono na cotygodniowym ozonowaniu oraz dezynfekcji powierzchni specjlistycznym preparatem, który z sukcesem usuwa cząsteczki wirusa SARS-COV-2. Zabezpiecza on powierzchnie na 7 dni od użycia.
Dlaczego warto rozważyć rozwiązanie hybrydowe?
Ozon zapewnia bardzo dokładne odkażenie wszystkich zakamarków. Oprysk, z kolei, zabezpiecza najbardziej wyeksponowane na wirusa powierzchnie, a jego skuteczność została potwierdzona laboratoryjnie. Wykorzystywany w nim środek nie tylko hamuje rozwój drobnoustrojów, ale też niszczy ich materiał genetyczny w ciągu 5 minut. Jest przy tym bezpieczny dla ludzi, a do tego ma neutralne pH, co w praktyce oznacza, że nie powoduje korozji - jest bezpieczny dla każdego rodzaju powierzchni. To jedna z najstarszych i najbardziej skutecznych metod na rynku.
Dla skuteczności i bezpieczeństwa kluczowy jest dobór odpowiedniego wykonawcy
Na rynku pojawiało się w ostatnich miesiącach bardzo dużo firm oferujących odkażanie. Kluczem do zapewnienia swoim klientom bezpieczeństwa jest znalezienie dobrego, sprawdzonego i zaufanego partnera, który doradzi odpowiednią metodę i częstotliwość odkażania.
— Nie bójmy się zadawać pytań firmie odkażającej — mówi Patryk Nowicki z PSG Polska. — Zanim to zrobimy, warto jednak zrobić swój własny research, aby uniknąć amatorskich firm, niemających odpowiedniego sprzętu i ekspertyzy. Pamiętajmy, że nie ma szans, aby odkażanie było wykonane poprawnie, jeśli firma, na przykład, nie ma odpowiedniego zaplecza maszynowego.
Metod odkażania jest wiele, jednak bez względu na to, na którą nich się zdecydujemy, ponad wszystko, warto śledzić zalecenia GIS oraz lokalnych stacji epidemiologicznych.